sobota, 15 grudnia 2012

Prawa pasażerki cz. V



www.fashionismyonlydrug.blogspot.com 

... zatem wreszcie nastał moment na omówienie ostatnich z wymienionych praw pasażerki. Dwa ostatnie prawa dotyczą odszkodowań za szkody na osobie oraz na bagażu. Są one tak samo ważne w praktyce ja dziesięć pozostały praw, które omówiłam we wcześniejszych Postach.

Mam nadzieję, że przedstawione informacje zwiększą Waszą świadomość odnośnie praw jakie posiadacie wchodząc w rolę pasażerki krajowych przewozów lotniczych.

Mam pełną świadomość tego, iż to co próbowałam przekazać to zaledwie informacje podstawowe, ale jak ja to mawiam "po nitce do kłębka" - dlatego na sam koniec umieszczę wykaz instytucji, które są w stanie udzielić Wam pomocy jako pasażerkom bądź świadczą bezpłatną pomoc prawną konsumentom.

A zatem do dzieła!

www.fashionismyonlydrug.com

11. Prawo do odszkodowania za szkody na osobie

Prawo do odszkodowania powstaje w przypadku śmierci, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pasażera.

Roszczenie do 100 000 SDR

SDR czyli Specjalne Prawa Ciągania (Special Drawning Rights) - to jednostka monetarna wprowadzona do Protokołów Montrealskich z 1975 roku, zamiast franka w złocie. Aktualny kurs SDR znajduje się na oficjalnej stronie internetowej NBP. Kurs ten zmienia się codziennie, a na dzień 14 grudnia 2012 wynosi:  1 SDR = 4,8075 zł.

A zatem skoro już wiemy co to jest SDR. Możemy przejść do omówienia odszkodowań.

Przy żądaniu odszkodowania do wysokości 100 000 SDR przewoźnik nie może kwestionować swojej odpowiedzialności za szkody na osobie. Natomiast nie będzie ponosił on odpowiedzialności w takim zakresie, w jakim udowodni, że do powstania szkody przyczynił się sam pasażer.

www.fashionismyonlydrug.com 

Roszczenie powyżej 100 000 SDR

W tym przypadku przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie, chyba że udowodni:

1. brak zaniedbania lub winy ze strony swojej albo osób za niego działających,
2. szkoda taka została spowodowana wyłącznie niedbalstwem albo innym niewłaściwym działaniem lub zaniechaniem osoby trzeciej.

Tutaj, także przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności w taki zakresie, w jakim udowodni, że do powstania szkody przyczynił się pasażer.

www.fashionismyonlydrug.com

12. Prawo do odszkodowania za szkody na bagażu

Szkoda na bagażu - zgubienie, zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie.

Roszczenie do 1 000 SDR 

W przypadku powyższej szkody na bagażu możecie żądać od przewoźnika odszkodowania w wysokości 1 000 SDR na każdego pasażera bez względu na wartość bagażu, winę czy brak winy przewoźnika. Odpowiedzialność przewoźnika jest jednak wyłączona w sytuacji gdy, szkoda na bagażu wyniknęła z naturalnych właściwości, jakości lub wad własnych bagażu.

Natomiast w przypadku bagażu podręcznego, który zabieracie na pokład samolotu tzw. bagażu niezarejestrowanego, przewoźnik ponosi odpowiedzialność jeśli szkoda powstała z jego winy albo z winy osób za niego działających.

www.fashionismyonlydrug.com

Terminy na zgłoszenie szkody (reklamacji) przewoźnikowi

W przypadku zniszczenia lub uszkodzenia bagażu musicie zgłosić reklamację natychmiast po jej wykryciu nie później jednak, niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru bagażu zarejestrowanego.

W razie opóźnienia reklamację należy złożyć nie później, niż w ciągi 21 dni od dnia w którym bagaż został oddany osobie uprawnionej.

Pamiętajcie, że reklamację należy złożyć na piśmie.

Przekroczenie wyżej wskazanych terminów uniemożliwia dochodzenie odszkodowania.    

Warto jest wypełnić na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej, zaraz po odbytym locie w przypadku stwierdzenia zagubienia lub zniszczenia bagażu. Pozwoli to Wam wyeliminować wątpliwości, czy szkoda na bagażu powstała poza okresem sprawowania opieki przewoźnika nad bagażem.

www.fashionismyonlydrug.com

Kto może Wam udzielić pomocy prawnej jako pasażerkom/konsumentkom?

Komisja Ochrony Praw Pasażera działająca przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa; tel.: 22 520 74 84; e-mail: kopp@ulc.gov.pl

Powiatowy Rzecznik Konsumentów właściwy ze względu zamieszkania konsumenta, do zadań którego należy w szczególności zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej z zakresu ochrony indywidualnych interesów konsumenta oraz występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.

Organizacje konsumenckie świadczące konsumentom bezpłatne poradnictwo prawne jak np. Federacja Konsumentów (www.federacja-konsumentow.org.pl) czy Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (www.konsumenci.org).

Europejskie Centrum Konsumenckie, Pl. Powstańców Warszawy 1, Warszawa; tel.: 22 55 60 118; e-mail: info@konsument.gov.pl, strona internetowa: www.konsument.gov.pl.

www.fashionismyonlydrug.com 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.